Alumna Jose vertelt: “Dit is een super stap geweest”

Ik ben José Vaane, 32 jaar en woon in Alphen aan den Rijn samen met mijn vriend en zoontje. Inmiddels werk ik al ruim 3 jaar bij bol.com als business analist. Maar in februari 2015 ben ik ik bij EVG Start een traineeship begonnen, na mijn Master Sociologie en na enige (non IT) werkervaring. 

Ik had mijn startproject gedaan bij Amstelring in Amstelveen en daar heb ik onder andere uitgezocht op welke manier hun telefonie efficiënter kon. Overigens was dit startproject geïnitieerd door Jeroen Hellingman, toen al ex-EVGer. Na mijn startproject ben ik gedetacheerd bij (toen nog) Schuuring, wat nu bekend staat als Allinq. Ik heb daar veel geleerd op het gebied van IT en procesmanagement. We zaten met enorm veel (ex) EVG’ers bij Allinq, waaronder Maurice, Erwin. Marloes, Iris en Max. Dit maakte de periode daar heel leuk! Toch was er geen 100% match tussen mij en Allinq. Mijn coach, Roel Fiolet, heeft mij hier enorm mee geholpen en mij er echt doorheen gesleept op lastige momenten. Uiteindelijk heb ik besloten om buiten Allinq verder te zoeken.

"Bij Bol.com zit ik nu helemaal op mijn plek"

Oke, en toen?

Na mijn traineeship ben ik gaan werken als business analyst bij PF Concept, een internationaal bedrijf in het bedrukken van promotieartikelen. Ik kwam terecht op de IT-afdeling als business analyst. Maar ik had weer twijfels of ik op de goede plek zat. Mijn rol was niet helemaal duidelijk en de cultuur van het bedrijf paste mij niet helemaal, het was mij iets te ouderwets. Ik ben dan ook na een aantal maanden weer weggegaan en zit nu gelukkig wel helemaal op mijn plek! 

Want ik ben sinds juli 2017 business analyst bij Bol.com. Dit is een super stap geweest! Fijne collega’s, leuk bedrijf en ik werk ook binnen een gaaf domein. Ik zit namelijk bij de IT van het platform-concept. Dit gaat over alle externe verkopers die binnen Bol hun producten aanbieden. Mijn werk specifiek gaat over het waarborgen van de kwaliteit van het platform. Bol.com is natuurlijk enorm gegroeid en aan die vraag moet worden voldaan. Anderzijds wil je voorkomen dat er producten van lage kwaliteit verkocht worden. Daaruit is de afdeling platform quality ontstaan. Ik werk samen met mijn team aan de ontwikkeling van IT tools om op een zo schaalbaar mogelijke manier de kwaliteit te kunnen waarborgen van ons platform. Zo zorgen we er bijvoorbeeld voor dat alleen betrouwbare merken telefoonaccu’s verkocht mogen worden (en niet degene die in je broekzak ontploffen). Maar denk ook aan controversiële vraagstukken zoals; wat doen we met anti-vaxx boeken en zwarte piet op ons platform? Ons team denkt hierin mee en ontwikkelt tools om dit soort producten te kunnen detecteren en de juiste actie uit te voeren hierop, bijvoorbeeld het product blokkeren of een waarschuwingslabel tonen. 

Wat gaaf! Ik snap dat het aantal bestellingen op Bol.com enorm is gegroeid de afgelopen maanden. Is er voor jullie veel veranderd door de huidige situatie?

Voor Bol.com heeft Covid eigenlijk heel positief uitgepakt. Onze sales gaan door het dak! Tegelijkertijd zitten we met lastige uitdagingen. Een voorbeeld: producten die mensen aan het hamsteren waren (bijvoorbeeld WC-papier) werden voor veel te hoge prijzen aangeboden door een aantal partners die hier misbruik van maakte. Daarom hebben wij met spoed een proces bedacht om dat de kop in te drukken. De vraag naar mondkapjes was bijvoorbeeld ook erg hoog en sommige mochten niet worden verkocht. En de regels hierover waren zowel in NL als BE weer verschillend. Dit zijn allemaal voorbeelden waar ik samen met mijn team schaalbare oplossingen voor heb bedacht in deze periode. Vandaag de dag is de echte storm wel gaan liggen, maar onze sales zijn nog steeds wel hoog.

"Ik weet zeker dat we bij Bol.com niet meer terug gaan naar de oude situatie"

Daarnaast was Bol in het pre-corona tijdperk niet bepaald pro-thuiswerken. De kracht van Bol was namelijk de korte lijntjes. Bol was een echte Agile work environment. Voor een meeting zocht je elkaar altijd even face to face op, bellen deden we bijna niet met elkaar. Voor mij persoonlijk was corona daarom wel een flinke verandering; van nooit thuiswerken naar 100% thuiswerken, dat was wel even wennen. Zeker in de periode dat mijn zoontje van 1,5 jaar ook niet naar de kinderopvang kon gaan was het ronduit chaotisch.

En vooralsnog is het devies van bol.com tot september thuiswerken. Daarna mag elk team waarschijnlijk 1 keer per week naar kantoor. Dit zijn wel structurele veranderingen en ik weet ook zeker dat we niet meer terug gaan naar oude situatie waarbij je elke dag naar kantoor moet komen. En het blijkt eigenlijk ook hartstikke goed te werken zo op afstand met elkaar. 

Even terug naar EVG, wat was het meest leerzaam in jouw traject?

EVG Start heeft het meeste kunnen toevoegen aan mijn carrière door de kennismaking met IT. Net als vele EVG’ers had ik helemaal geen IT achtergrond. Door het traject te doorlopen ben op een plek terecht gekomen waar ik zonder EVG niet zomaar was belandt. Daarnaast was de groep waarin we zaten heel leuk. We deelden kennis maar ook struggles met elkaar  tijdens intervisies en borrels; dit was erg waardevol. En ook mijn coach Roel ben ik erg dankbaar. 

Heb jij nu nog contact met oud-collega’s?

Zeker, met een aantal. Marloes en Judith zijn goede vriendinnen geworden. Die spreek ik bijna dagelijks en we zien elkaar ook regelmatig. Ook met Pauline en Bas heb nog ik nog af en toe contact. Daarnaast zijn we met een groepje oud EVG-ers (Max, Florence, Ine, Jesper, Bas, Maarten, Judith, Marloes) ook ooit nog eens (januari 2018) nog een weekendje weg geweest naar Berlijn, dat was ook heel tof.