Hoe digitalisatie binnen een maand van levensbelang werd

In deze tijd van corona en social distancing, zie je goed wat digitale transformatie precies inhoudt.  Mensen werken massaal vanuit huis, scholen en universiteiten zijn overgegaan op online onderwijs, en restaurants die zijn ingesteld op online bestellen en bezorgen maken de beste kans deze periode te overleven. Wie niet digitaal kan werken om zijn producten of diensten te leveren, zit thuis, en vaak met de handen in het haar.

Covid-19 zet de wereldeconomie op zijn kop. Persoonlijk contact wordt teruggebracht tot het hoogstnoodzakelijke en afgestemd op de anderhalvemetersamenleving. Terwijl juist dat persoonlijke contact zo belangrijk is. Vertrouwen, communicatie en wederzijds begrip krijg je makkelijker voor elkaar als je elkaar in het echt kunt zien. De coronapandemie dwingt bedrijven nu nog sneller dan voorheen te evolueren naar een digitale organisatie. Met een bedrijfsmodel dat primair draait op basis van software, data en digitale netwerken, met secundaire processen die fysiek contact zoveel mogelijk uitsluiten.

>> Meer weten over dit onderwerp? In ons online EVG Café op 26 mei verdiepen we ons in het thema Digitaal transformeren. Juist nu! Meld je hier aan. 

Digitale relatie tussen bedrijf en werknemer

Dat vereist een fundamenteel andere bedrijfsstructuur. Een digitale organisatie behaalt haar concurrentievoordeel al langere tijd op drie manieren: 

  • Schaal – meer te produceren tegen lagere kosten;
  • Reikwijdte – meer productvariatie;
  • Innovatie – continue verbetering en vernieuwing.

De coronacrisis voegt daar nog een vierde – zeer urgent – aspect aan toe: 

  • Virtueel werk. 

Waar de digitale transformatie er tot dusver vooral op gericht was de relatie tussen bedrijf en klant te digitaliseren, brengt een virus de digitale relatie tussen bedrijf en werknemer in een stroomversnelling. Met als bijeffect dat plotseling kantoren niet meer het epicentrum zijn van alle economische activiteit, maar zolderkamers, huiskamers en keukentafels waar op de achtergrond kinderen te zien en te horen zijn in gesprek met hun docenten via videoconferencing. Een concreter beeld van een digitale samenleving en hoe digitale transformatie mensenwerk is, kun je bijna niet verzinnen.

Werk maken van employee experience

Geen betere tijd om je te beraden op digitale modellen dan de huidige, en daarbij niet alleen de  customer journey als uitgangspunt te nemen, maar je vooral te richten op de employee journey. Je eigen medewerkers leven momenteel in onzekere tijden, en er is een wereld te winnen door juist hun het gevoel te geven dat ze ertoe doen. Al was het maar omdat elk van hen met het gouden idee kan komen om het bedrijf door de crisis heen te slepen en er sterker weer uit te komen. Dat betekent: werk maken van employee experience, die direct contact minimaliseert en optimaal gebruik maakt van de digitale mogelijkheden.  

>> Hulp nodig tijdens de coronacrisis? Onze trainees zijn per direct beschikbaar. 

Het hoeft niet erg ingewikkeld om belangrijke HR-functies te digitaliseren. En anders dan je misschien zou verwachten, kan een goede werknemersportal de betrokkenheid en loyaliteit van werknemers sterk vergroten. Een onboardingplatform is bij uitstek geschikt om nieuwe werknemers op een interactieve manier kennis te laten maken met het bedrijf. Zo stimuleer je de betrokkenheid al vanaf de eerste dag, als elke verse collega nog boordevol verwachtingen zit van zijn of haar nieuwe uitdaging.

Aanpassen naar nieuwe situaties 

Vooral de flexibiliteit die je wint in de overgang van een traditionele naar een digitale organisatie is van vitaal belang. Om direct de omslag te kunnen maken en producten of diensten aan te passen wanneer de omstandigheden daar om vragen. En als je dan toch bezig bent werk te maken van digitalisatie, overweeg dan gelijk ook eens om de coördinatie van een transformatie te beleggen in een gespecialiseerde functie. Voor grotere organisaties is een business analist of een implementatiemanager die zich bezighoudt met digitalisatie een absolute must, omdat het begeleiden van die transitie nogal wat specifieke vaardigheden en kennis vereist. Per saldo maakt het niet uit of het door technologie, een pandemie, of een financiële crisis komt: disruptie is disruptie, en iedereen krijgt ermee te maken. De beste kans om al dit soort aardverschuivingen te overleven, is flexibiliteit en digitale transformatie. En het moment om er vaart achter te zetten is nu.