In gesprek met onze oprichter, Karel van Gool

Na ruim 10 jaar in het ICT Management vak werkzaam te zijn geweest in rollen als Service Manager,  Account Manager en Consultant, is Karel zich de laatste jaren steeds meer gaan toeleggen op het ontwikkelen van pas afgestudeerden. Vol energie en met een inspirerend enthousiasme. Tijdens een interview vertelt hij over zijn obstakels, keuzes en ambitie.


Karel, wist jij vroeger zelf wat je wilde worden?

Jazeker. Toen ik 16 was wist ik precies wat ik later zou gaan doen. Ik wilde bij een grote hotelketen werken en daar nieuwe hotels bedenken, bouwen, heel kort runnen en dan door naar het volgende project. Dat was een hele concrete droom en zelfs de weg ernaar toe had ik al helemaal in mijn hoofd, namelijk via de hotelschool in Den Haag. Daar werd ik ook meteen aangenomen, want zo gaat dat nou eenmaal als je iets heel graag wilt. Maar ik stond daar binnen een jaar alweer buiten. Het was uiteindelijk toch niet zo’n goede match als ik had gedacht. Daarna ben ik bijna 10 jaar bezig geweest met de vraag wat ik dan wél wilde worden.

Hoe ben je van daaruit bij het opleiden van talent gekomen?

Tijdens mijn eigen zoektocht zag ik om me heen veel WO opgeleide mensen met diezelfde vraag worstelen. Ondanks een afgeronde studie hadden ze geen idee wat ze nou écht wilden gaan doen. Sterker nog, die lang geleden gemaakte studiekeuze leek daarbij vaak een last te zijn, een belemmering om die vraag echt te beantwoorden. 

Ik vind dat je juist in deze tijd gebruik zou moeten maken van alle mogelijkheden die er zijn, in plaats van keuzestress te hebben. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden van het aloude “kennis is macht” naar het besef dat de meeste kennis te Googlen is. Er is inmiddels zo ontzettend veel kennis beschikbaar dat je onmogelijk alles kunt weten. Dan kun je dus maar beter een studie kiezen die onderwerpen behandelt waar je echt meer van wil weten, in plaats van een studierichting met een zogenaamde baangarantie. Belangrijk is wel dat je in je studietijd, naast studeren, veel tijd besteedt om jezelf beter te leren kennen. En als je klaar bent met je studie kun je wat mij betreft nog alle richtingen op.

Bijvoorbeeld je digitale talent ontdekken?

Absoluut! Er is ontzettend veel vraag naar knappe koppen met digitale skills, in allerlei bedrijfstakken. Bij EVG kijken we vooral naar wat voor soort organisatie en welke bedrijfscultuur het beste past bij iemands persoonlijkheid. Door op deze manier onze Talenten te koppelen aan opdrachtgevers zorgen we voor een match waar beide partijen op de lange termijn profijt van hebben.

Voorheen kwam je met digitale skills eigenlijk automatisch op ‘de ICT afdeling’ terecht. Inmiddels is er bijna op iedere afdeling, binnen elk bedrijf wel behoefte aan jonge mensen die met hun digitale talent impact kunnen en willen maken.

Is deze verandering ook de reden geweest voor de vernieuwing binnen EVG Start, met een nieuwe slogan, huisstijl en website?

We zijn flink gegroeid in de afgelopen jaren, met maar liefst 50 geplaatste Talenten eind 2018. En deze groei willen we dit jaar door zetten. Natuurlijk vergt dit ook veel van onze organisatie, zeker in een arbeidsmarkt die constant verandert. Dit is voor ons aanleiding geweest om nog eens goed te kijken naar onze eigen organisatie, naar waar we voor staan en wat we willen uitstralen. 

Wat we doen bij EVG Start is natuurlijk niet wezenlijk veranderd. We blijven Talenten vinden, binden en begeleiden, zodat deze samen met de opdrachtgevers kunnen groeien. Maar onze nieuwe slogan ‘Digitaal Talent met impact’ geeft wel veel beter weer hoe er tegenwoordig, zowel door opdrachtgevers als door de Talenten zelf, wordt gekeken naar hun rol binnen een bedrijf. Deze belofte geldt dan ook voor beide partijen. Onze Talenten maken de impact die hard nodig is om te groeien en tegelijkertijd onze opdrachtgevers vooruit te helpen. Niet alleen dankzij een breed scala aan digitale vaardigheden, maar juist ook met hun drive en persoonlijkheid zorgen onze Talenten voor een frisse wind binnen een organisatie. Dat gevoel, die energie van verjonging en innovatie, komt in ons nieuwe logo en op de nieuwe website denk ik heel mooi tot uiting.