De Start van Florence

De Start van Florence

Geschreven op 8 juni 2015.
Door Florence Gerono.

Het werkende leven begint... Ik wil even opscheppen want ik heb toch wel de beste start gehad van het werkende leven. Op mijn eerste werkdag was de nieuwjaars-borrel, mijn tweede dag was een workshop en mijn zesde dag was een lunch met alle trainees, een middag sparren en een afsluitende borrel. Dat werkende leven kan ik zo wel volhouden!

Eerste 'echte' werkdagen

Maar natuurlijk moet er ook echt gewerkt worden. In de eerste weken word je compleet ondergedompeld in de wereld van ICT management. Je studeert voor ITILv3 (google maar), PRINCE2 (google maar), BisL (google maar) en Scrum (google ook maar). De eerste ‘echte’ werkdagen begonnen meer zo:

Dag 1: Oke, leuke mensen, grappige coach, handige office manager.
Dag 2: OMG moet ik dit allemaal in een maand doen?
Dag 3: Oh chill, ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden, met de hulp van andere gaat dit wel lukken.
Dag 4: Wat moet ik dat ook nog doen, jeetje ik kom net kijken, wat ITILv3? Prince? Oh project management, ja dat woord ken ik wel...
Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal goed gekomen. Na een maand had ik al m’n examens gehaald, dacht ik dat ik het allemaal wel begreep en mocht ik gaan starten met mijn Startproject.

Mijn Startproject bij T-mobile

Bij EVG start krijg je nl na je eerste studiemaand een Startproject toegewezen. Via dit project merk je hoe het er in de praktijk er aan toe gaat en ben je projectleider van je eigen project. Na deze maand ‘oefenen’, veel fouten maken en dus veel leren, ga je starten met je opdracht waar je voor langere tijd blijft zodat je echt onderdeel wordt van de organisatie. Mijn Startproject deed ik bij T-mobile.

T-mobile kent iedereen wel aan de Magenta kleur (nee niet roze, waag het niet om het roze te noemen). Ik ging werken op de Quality Assurance afdeling. Hier werken service managers die verantwoordelijk zijn voor een service van begin tot eind. De Service Manager is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de service vanaf het moment dat het nog een idee is, tot dat er de stekker uitgetrokken wordt, ook wel end-to-end genoemd. De live-gang van zo’n service wordt georganiseerd via een projectgroep met een projectleider. Deze projectleider is verantwoordelijk voor de service van idee tot live-gang.

Hier wordt het misschien al ingewikkelder aangezien de projectleider dus tot halverwege verantwoordelijk is en de service manager end-to-end. De samenwerking tussen Project manager en Service manager is dus hartstikke belangrijk in dit gehele proces. Bij samenwerken hoort communiceren en als er iets moeilijk is, is het wel communiceren. Managers weten allemaal voorafgaand aan een project dat ze moeten focussen op communicatie, tijdens een project merken ze dat ze moeten blijven communiceren en aan het eind van een project beseffen ze dat ze beter hadden moeten communiceren. Dus “we moeten beter communiceren” is niet de oplossing, maar wat dan wel?

Aan de slag bij ABN Amro

Tijdens het Startproject heb ik geleerd dat hoe meer je leert en weet, hoe meer je beseft dat je het allemaal nog lang niet weet en alles veel complexer is dan het lijkt. Het voordeel is dat ik me hier nu bewust van ben en er het beste uit kan halen: kwetsbaar opstellen, veeeeeel vragen stellen en nog een keer vragen stellen, geen aannames doen en de tijd nemen om te begrijpen wat er van je verwacht wordt. Met deze nieuwe ervaring ga ik natuurlijk met een vliegende start beginnen bij mijn opdracht, namelijk ABN Amro. Het voordeel is dat ik voor minimaal een jaar bij ABN Amro blijf. Dit betekent dat ik echt de diepte ik kan en mensen echt kan laten zien wat ik allemaal kan. Ik heb er in ieder geval zin in!

Meer weten?

Meer weten over de start van je traineeship en alle certificaten die je dan gaat halen? Als Curriculum Manager kan ik je er alles over vertellen

Profielfoto contactpersoon