Veel uitdaging bij KLM Cargo

Veel uitdaging bij KLM Cargo

Geschreven op 16 november 2018.
Door Nick Beukering.

"Bij KLM Cargo werk ik voor het Cargo Control Center (CCC) als Business Analyst. Samen met mede trainees Dinja en Esther zijn we verantwoordelijk voor het implementeren van een megaproject: AFLS. Het huidige operationele IT-systeem, waarmee de planners vracht plannen op vluchten en trucks, is inmiddels bijna veertig(!!!) jaar oud. Het is inmiddels aan vervanging toe. Naast Dinja en Esther zijn Nienke en Beau (voormalig EVG trainees) ook nog onderdeel van het team. Binnen het CCC hebben we onze krachten verdeeld over de verschillende afdelingen. Esther voor Flight Preperation, Dinja voor de Service Desk en ik voor Trucking. De Export Planners van Trucking plannen vracht van luchthavens binnen Europa naar Amsterdam en Parijs, die vervolgens door de Flight Preperations worden ingepland naar de rest van de wereld. De Import Planners doen dat net andersom. Zij zien de vluchten binnenkomen en regelen dan de planning naar de luchthavens in Europa. Het huidige systeem wordt eind 2019 uitgefaseerd, dus voor die tijd moeten we alles geregeld hebben."

Agile werken

"Daarnaast ben ik bezig met een ander project binnen Trucking, CGO-truck. Daar worden straks alle trucks in gepland, besteld en betaald. De impact op ‘mijn’ populatie is immens. De gemiddelde leeftijd is relatief hoog en collega's die al dertig jaar gewend zijn aan hetzelfde systeem zijn soms minder wendbaar. Aaah, wendbaar, waar ken ik dat woord ook alweer van? Agile natuurlijk, want dat is de nieuwe projectmanagementstijl die we hanteren. Ook dat is een flinke uitdaging, want wij doen er graag een blauw verflaagje overheen en het is de vraag of dat wel verstandig is..."

"De grootste uitdaging die ik voorzie in de toekomst is de daadwerkelijke ‘change’. We werken in een live 24/7 omgeving, dus op het moment dat de stekker van het ene systeem eruit gaat en het andere systeem moet performen wordt spannend. Is iedereen goed getraind? Weet iedereen wat te doen in complexe situaties? Die vragen zullen we in 2019 kunnen beantwoorden."

Pittige start

"Zoo, poeh, de start bij KLM was pittig. Bijna vier maanden heb ik meegedraaid in het operationele proces. Aangezien ze hier werken met wisseldiensten werd ik ook geacht om mee te lopen in dit rooster. Dat betekende ochtenddienst: 06:00 – 14:30 en avonddienst 14:30 – 23:00. Weekenddiensten hoorde er ook gewoon bij, dus dit was niet alleen een aanslag op m’n ritme, maar ook op sociaal vlak een uitdaging. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en heeft meelopen met de operatie ook heel veel voordelen opgeleverd."

Jongensdroom

"Mijn grootste succes is dat ik überhaupt bij KLM aan de slag mocht. Een jongensdroom kwam uit toen deze kans mij werd aangeboden. Zeker op zo’n ingewikkeld project. Daarnaast krijg ik goede feedback over mijn presteren, waardoor ik hopelijk binnen een aantal maanden intern aan de slag kan bij de blauwe familie!"

 

Mijn Traineeship

Wil je meer weten over mijn Traineeship. Stuur me gerust een mailtje!

Profielfoto contactpersoon