Tijdens de EVG Academy werken talenten vier weken aan hun management skills, gaan ze aan de slag met een challenge van een echte opdrachtgever en volgen ze trainingen en workshops van de beste trainers van EVG Start. Eén van die trainers is Julia Alberga. Wij interviewden haar over de EVG Academy en het belang van Design Thinking.
Jij bent er sinds de eerste editie van de Academy bij. Hoe kijk jij naar de Academy?
Wat ik goed vind aan de Academy is dat het echt een combinatie is van theorie en praktijk. De talenten volgen vier weken lang allerlei trainingen en workshops en kunnen de opgedane kennis direct toepassen bij de challenge. Persoonlijk vind ik het erg leuk dat mijn training – Design Thinking – een van de eerste trainingen is die de talenten krijgen. Dat zegt iets over het belang van Design Thinking als het gaat om het oplossen van digitale problemen van nu.
Wat houdt de training Design Thinking in?
Ik zeg altijd dat Design Thinking een bepaalde mindset is. Het is geen statische werkwijze, maar een manier om naar ingewikkelde problemen te kijken en hier een oplossing voor te vinden. In dit hele proces – van probleemstelling tot eindproduct – staat de eindgebruiker centraal. Door deze te betrekken in het ontwerpproces ontstaat er een veel mooier eindproduct. Ik zeg product, maar dit kan natuurlijk ook een dienst zijn. Eigenlijk leer ik de talenten om te denken als een ontwerper.
Wat vind je van de nieuwe manier van werven die EVG Start met de Academy nastreeft?
Ik zie veel voordelen. Niet alleen voor de opdrachtgevers, maar ook voor de talenten. Zij kunnen zich vier weken lang laten zien en zijn niet afhankelijk van één sollicitatiegesprek. Voor opdrachtgevers betekent de Academy dat ze een veel beter beeld van de talenten krijgen en op basis van gegronde redenen een trainee kunnen kiezen. Daarnaast kun je de Academy ook als een soort inwerktraject zien, waardoor de onboarding naderhand veel soepeler zal gaan. Je hebt immers al uitgebreid kennisgemaakt!